Správný výběr CMS ovlivňují potřeby firmy a budoucí růst

Správný výběr CMS ovlivňují potřeby firmy a budoucí růst

K tomuto účelu slouží CMS neboli content management system, díky kterému lze snadno publikovat články na blogu, ale rovněž upravovat existující popisky, nebo rovnou přidávat nové sekce a podstránky.

Podle jakých kritérií by měla taková firma CMS systém vybírat, pokud se rozhodne vybudovat nový web, či transformovat stávající? Základním předpokladem je identifikovat byznysové potřeby, a to nejen současné, ale je třeba myslet i do budoucna. Podle toho by firma měla zvolit ideální CMS, ať už se jedná o šablonová řešení, open source, nebo profesionální platformu s plným servisem.

Správné CMS musí jít s dobou

Pokud se bavíme o výběru CMS, je dobré se na něj dívat z dlouhodobého pohledu. Po vzniku prvních českých webů kolem roku 1996 přišel další větší boom začátkem milénia, přičemž většina těchto online firemních prezentací byla statická. To znamená, že každá byť sebemenší úprava obsahu byla spojena se zásahem vývojáře, který ji řešil přímo v HTML kódu dané stránky.

Jak šel čas, sílila potřeba obchodu, marketingu a managementu společností zahrnout na webu aktuální informace. Díky této potřebě začala vznikat první a většinou hodně jednoduchá administrační rozhraní pro správu obsahu webu. Ta se dále rozvíjela až do současné podoby, kdy moderní CMS nabízí celou paletu funkcí a rozšíření. Pokud má však majitel webu znalosti HTML jazyka, i nadále si zvládne běžné úpravy webu zajistit sám.

Firemní nároky na webová řešení ovšem stále narůstají, CMS pro rychlou a efektivní správu obsahu se bere jako povinné minimum. Neustále se zvyšující důležitost webů z pohledu prezentace i obchodu vedla ke komplexnějšímu přístupu – postupnému rozšíření CMS na takzvanou DXP (digital experience platform). Tedy platformu, která kromě zmíněné správy obsahu přináší funkcionality jako e-commerce, digitální marketing, automatizace, personalizace a integraci na další firemní systémy.

Rostoucí firmy brzy naráží na limity šablonových řešení

Menší společnosti zpravidla poptávají web jako takový a zajímá je hlavně, co na webu bude zobrazeno. Naopak se často příliš nezajímají o CMS, na kterém je řešení postavené. Takové weby bývají vystavěné na open source platformách jako WordPress nebo na šablonových řešení typu wix.com. To je samo o sobě dostačující, rostoucí firma však časem začíná mít odlišné potřeby a následně narazí i na limity těchto řešení – šablony nedávají velké možnosti pro vývoj individuálních funkcí nebo integrace systémů třetích stran. U open source pak zase často klient narazí na otázky bezpečnost a zákaznické podpory, respektive se musí spoléhat na komunitu.

Weby postavené na proprietárním CMS, které je spojeno s jedním dodavatelem, pak nesou pro zákazníka velké riziko, a to v podobě vendor-locku. Jeho webové řešení je tak uzamčeno s tímto dodavatelem a v případě nespokojenosti s dodávanými službami, nebo dokonce zánikem dodavatele, zůstává klientovi řešení, které jen velmi těžko bude některá jiná vývojářská společnost přebírat.

Nejjistější investicí jsou nezávislé profesionální webové platformy

Firmy, pro které je web, e-shop nebo webový portál důležitým prvkem jejich byznysu (v současnosti nebo i výhledově), by měly dbát na ochranu své investice do budoucna. Pokud počítají s dalším rozvojem svého webu a potřebují na druhé straně spolehlivého partnera, měly by tak učinit výběrem nezávislé profesionální webové platformy. Ta se mimo jiné vyznačuje i přenositelností, a tím i možnou změnou dodavatele.

Kromě platformy dostanou takové firmy i služby, jako je permanentní podpora, možnosti konzultací s dodavatelem platformy, rychlá oprava chyb (obvykle do 7 pracovních dní) a kontinuální vývoj, který drží krok s aktuálními trendy a technologiemi. V současné době se však nebavíme pouze o CMS, ale právě o zmiňované DXP, jako je například Kentico Xperience. Tyto platformy kromě obsahu přináší navíc další funkcionality potřebné pro úspěšný webový projekt odpovídající moderním trendům, jako je nasazení e-commerce a využití marketingových funkcí – například personalizace, marketingová automatizace, A/B testování nebo e-mailový marketing. To vše v jedné aplikaci bez nutnosti integrace samostatného softwaru, nebo speciální služby pro každou takovou disciplínu.

Výběr správného CMS tedy závisí na současných cílech i budoucích potřebách firmy, samozřejmě také na rozpočtu nebo interních kapacitách. Je namístě zvážit, jak moc se byznys spoléhá na web a další online služby, a podle toho si zajistit i potřebnou podporu pro rychlou nápravu nastalých problémů. Požadovanou funkcionalitou bývá také integrace služeb třetích stran – firmy obvykle používají jednotný software, jako je třeba Office a Dynamics 365. Nakonec je to i nezávislost na dodavateli, uživatelská přívětivost a rychlost nahrávání nového obsahu, kterou by měla každá firma při výběru CMS zahrnout do svých kritérií.

Zdroj: HustáKomunikejšn; Jiří Barbořík
Foto: Se svolením HustáKomunikejšn